Onze geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met onze naamgever: Wim van Luyken. Zijn visie op het vak van communicatieadvies zie je nog steeds terug in onze manier van werken. Wim observeerde scherp, relativeerde, vroeg door en plaatste vraagstukken in een brede context. Hij was open en nieuwsgierig naar wat er speelde in de wereld.
Het begon in 1978
Wim van Luyken was journalist, nieuwsgierig en kritisch. Hij had een duidelijke visie op ons vak. In mei 1978 begon hij, 32 jaar jong, een eigen bureau en wist al snel grote merken aan zich te binden. Van Luyken kreeg een vliegende start en al snel prijkte onze naam bovenaan de lijst van topbureaus in public relations en public affairs. In de jaren die volgden nam Van Luyken andere partijen over en ontwikkelde nieuwe initiatieven. Zoals de detacheringsdienst die wij nu ook nog aanbieden.
Wim zette niet alleen Van Luyken op de kaart, hij maakte zich ook sterk voor de professionalisering van het vak communicatie. Hij stond aan de wieg van het huidige Logeion; de beroepsvereniging voor communicatieprofessionals. In die rol ging zijn speciale aandacht uit naar opleidingen.
Hobbels en herstel
Bij groei horen groeistuipen. Het vak professionaliseerde, mede dankzij het snel toenemende aantal communicatierichtingen in het hoger beroepsonderwijs. Van Luyken nam een voorschot op de veranderingen en concentreerde zich op strategisch communicatieadvies Waar andere bureaus verdwenen of opgeslokt werden door internationale bedrijven, bleef Van Luyken zelfstandig en bovendien: consistent presteren.
De jaren 2000
De millenniumjaren brachten meer veranderingen in het vakgebied. Maar ook nieuwe klanten, nieuwe diensten en een groeiende aandacht voor onlinecommunicatie. We introduceerden De Trainingsstudio, sloten ons aan bij het internationale partnernetwerk PROI en verwelkomden meer internationale klanten.
Tegelijkertijd bleven we trouw aan het gedachtengoed van Wim van Luyken: durf als adviseur nieuwsgierig en kritisch te zijn. Dat is het journalistieke fundament waarop ons bureau kon blijven bouwen en groeien.
In 2019 trad Youssef Eddini toe tot het management. Vanaf 2024 is hij de enige eigenaar van Van Luyken en treedt daarmee in de voetsporen van onze oprichter.
De tijdsgeest
In onze 45-jarige geschiedenis vonden we onszelf meerdere keren opnieuw uit. We bewegen mee met de tijdsgeest zonder onze herkomst te verloochenen. Want Wims visie op het gebied van strategische communicatie heeft in al die jaren zeer weinig aan relevantie ingeboet.
Categorieën Geschiedenis