Geplaatst op

Stichting Informatie Dierproeven

Mediamanagement
Communicatiecampagnes
Corporate communicatie

De vraag

Dierproeven roepen bij veel Nederlanders soms heftige emoties op. Wie heeft er geen mening over? Echter, veel over dit onderwerp is onbekend. Activisten spelen hierop in en creëren een éénzijdig beeld van de werkelijkheid. Dit maakt het voor mensen niet duidelijker. Bovendien is een negatief klimaat geschapen voor mensen die dierproefonderzoek doen. Onderzoekers worden soms bedreigd. Banden van hun auto worden lek gestoken. Of hun huis wordt beklad. Het is glashelder dat er behoefte is aan onafhankelijke informatie. Waarom worden dierproeven gedaan? Wie voert ze uit? Hoeveel proeven worden jaarlijks gedaan? En met welke dieren?

Het antwoord

In 2004 is de Stichting Informatie Dierproeven (SID) opgericht met als doel Nederlanders op een zorgvuldige en transparante wijze voorlichting te geven over dierproefonderzoek.

Het resultaat

Ieder jaar geven wij een publieksversie uit van het jaarverslag van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit over dierproeven en proefdieren. Deze omvat een folder en een poster, die helder weergeven hoeveel proeven zijn gedaan, voor welk doel en met welke soorten proefdieren. We beheren de website van de SID en houden deze actueel met nieuwsberichten. Ook twitteren we. In 2014 maakten we een eerste voorlichtingsfilm inmiddels hebben we 5 uiteenlopende films geproduceerd. Tot slot beantwoorden we dagelijks vragen van scholieren via de mail. En organiseren we gastlessen op scholen.

Categorieën Voor wie werken we nog meer?